Pressmeddelande: Beslutet kvarstår – William avstängd

Nedan följer ett pressmeddelande från ÖIS Fotboll angående disciplinnämndens beslut om att inte häva William Atashkadehs avstängning.

ÖIS Fotboll ställer sig oerhört frågande till disciplinnämndens beslut att inte häva William Atashkadehs utvisning från derbyt förra vecken.

Att disciplinnämnden enhetligt går på domarens linje är för oss helt oförståeligt. På bilderna framgår det tydligt att utvisningen som William tilldelas är fel. Det råder en enad konsensus bland majoriteten i fotbollssverige om detta och ÖIS uppskattar det stöd som såväl ÖIS supportrar, supportrar från andra föreningar, representanter för övriga föreningar samt media visat oss i denna fråga.

ÖIS Fotboll ställer sig frågande till disciplinnämndens roll i den svenska elitfotbollen. Denna händelse visar tydligt att ens roll i första hand är att besluta om att fälla istället för att fria och ingripa när beslut som tas av av Svenska Fotbollförbundet utsedda representanter är fel. De som blir lidande av detta beslut är inte bara ÖIS och William – utan hela fotbollssverige.

I kväll spelar ÖIS utan William. En förlust för fotbollen i Sverige.

I disciplinnämndens beslut går bland annat följande att utläsa:

”Nämnden har uppfattat huvuddomaren på så sätt att William Atashkadeh utvisades för att han fullföljde sparken sedan Aleksander Leksell hunnit upp honom och bollen. Av videon från matchen framgår också att William Atashkadeh med en pendelrörelse framåt försökte skjuta bollen mot mål och att det sker samtidigt som GAIS-spelaren kommer jämsides och petar bort bollen.

Nämnden konstaterar att huvuddomaren, efter att ha tagit del av Örgrytes framställan, kvarstår vid sin bedömning att spelaren ska utvisas för förseelsen. Vidare anser nämnden att det i detta fall inte är möjligt att slå fast att utvisningen var uppenbart felaktig. Örgrytes begäran ska därför lämnas utan bifall.”

Både William Atashkadeh och Marcus Lantz är avstängda i dagens match mot Falkenberg och är tillgängliga igen till söndagens match borta mot Syrianska FC.

ÖIS Fotboll

FacebookTwitterGoogleTumblrLinkedIn